Πρόσφατα έπεσε
στα χέρια μου ένα βιβλίο-αφιέρωμα στα 100χρονα της απελευθέρωσης των Ιωαννίνων
από τους Τούρκους υπό τον γενικό τίτλο Οδηγός
Ηπείρου 1913-1929. Πρόκειται για ανατυπωμένη έκδοση, που πραγματοποίησε ο
Δημοκρατικός Τύπος Α. Ε., με τοποχρονολογία έκδοσης Αθήνα 2013, βασισμένη σε
δύο παλιότερες εκδόσεις, που έγιναν από τον Γ. Ν. Μιχαήλ το 1920 και 1930 αντίστοιχα,
εξ ου και ο χωρισμός της νέας έκδοσης σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, ατυχώς,
δεν αναφέρεται η Ζίτσα. Εντούτοις στο δεύτερο μέρος, τιτλοφορούμενο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ 1920-1929. Γιάννενα Πρέβεζα
και Άρτα μετά πόλεων, δήμων, κοινοτήτων, περιέχονται σημαντικά στοιχεία
που αφορούν αφενός σε δημόσιες υπηρεσίες ή δημόσιους λειτουργούς και
αφετέρου σε επαγγελματίες της κοινότητας. Παραθέτω στη συνέχεια αυτούσιο το
σχετικό με τη Ζίτσα απόσπασμα, παρμένο από τη σελίδα 101, συνοδευμένο κατά
περίπτωση με σύντομες παραπομπές πληροφοριακού χαρακτήρα:
[κοινότης] Ζίτσης (Δωδώνης)∙ κάτ. 1220, άρρ. 525).
Ειρηνοδικείον (ειρηνοδ.: Στ.
Πανάς).-Αρχιφυλακείον δασών.- Αστυν. τμήμα.- Ταχ. Τηλ. γραφ.- Ημιγυμνάσιον.-
Δημοτ. Σχολ.- Συνετ/σμοί: Γεωρ. Πιστωτ.- Σύλλογοι: Επαγγελματιών.
Ιερείς: Κ. Ευθυμίου[1], Κ.
Πρωτόπαππας[2]. – Διδ/λοι:
Ν. Φωλλίδης[3], Αγγ.
Πράσσου[4],
Χάιδω Καρβέλη[5], Σπ. Πανταζάκος[6], Σωτ.
Παππάς[7].
Επαγγελματίαι:
Αρτοποιεία: Μέγα Γ. [8]
Βιβλιοπωλεία: Γουδίνου Χαρ.[9]
Επιπλοποιεία: Κοντονίκα Π.[12]
Παντοπωλεία: Κόρδα Γ.[25],
Κότση Ηλ., Λιάσκου Ν.[26],
Μπότσιου Μιχ.[27], Παπαυγέρου Γ. [28],
Πράσσου Θ.[29]
Συμβολαιογραφεία: Γάτσιου Στ.[34]
Φαρμακεία: Γάγαλη Μιχ.[37]
Σε σχέση με το ανωτέρω υλικό, πρέπει να σημειωθεί εκ
προοιμίου ότι δεν παρέχει τη δυνατότητα για επακριβή προσδιορισμό του χρονικού
διαστήματος κατά το οποίο ασκείται μια επαγγελματική δραστηριότητα ή
παρέχεται μια δημόσια υπηρεσία. Το έτος 1924, π. χ., ως ειρηνοδίκης Ζίτσας
φέρεται ο Γεώργιος Βούλγαρης[38], ενώ
τον ειρηνοδίκη Σταύρο Πανά τον εντοπίζουμε αργότερα, το 1929, μέσα στα
όρια βεβαίως που θέτει ο «Ελληνικός Οδηγός»[39]. Το
ίδιο ισχύει και για άλλους επαγγελματίες, για τους οποίους δεν είναι
πάντοτε ευχερής η οριοθέτηση της επαγγελματικής τους δράσης ή, όσον αφορά
τους ξενόφερτους, ο ακριβής χρόνος εγκατάστασής τους στη Ζίτσα. Το Ημιγυμνάσιο,
εξάλλου, άρχισε να λειτουργεί από το σχολικό έτος 1929-30 και εξής[40],
στην εκπνοή δηλαδή της επισκοπούμενης περιόδου.
Εν πάση
περιπτώσει, η Ζίτσα παρουσιάζεται ως μια εύρωστη πληθυσμιακά κοινότητα 1220
κατοίκων, εκ των οποίων 525 άρρενες και 675 θήλεις[41], με οργανωμένα
οικονομικοκοινωνικά χαρακτηριστικά αντίστοιχα του μεγέθους της. Ειδικότερα,
η Ζίτσα διαθέτει Ειρηνοδικείο – άρχισε τη λειτουργία του αμέσως μετά την απελευθέρωση
(1914) και, αφού διήνυσε μια μακρά πορεία, έπαψε να υφίσταται περί το τέλος
του 2012, στα πλαίσια φαίνεται των «αναδιαρθρώσεων που έχει ανάγκη ο τόπος»!
–, Αρχιφυλακείο δασών (Δασαρχείο σα να λέμε∙ κι αυτό έχει προ πολλών ετών
καταργηθεί), Αστυνομικό Τμήμα, Ταχυδρομικό-Τηλεγραφικό Γραφείο[42], Ημιγυμνάσιο
με δύο γυμνασιακές τάξεις – προ του 1929 λειτουργούσε Ελληνικό σχολείο∙ εδώ
δεν αναφέρεται –, Δημοτικό σχολείο, Γεωργικό Πιστωτικό Συνεταιρισμό (ήδη από
το 1917)[43] και
Σύλλογο Επαγγελματιών[44].
Επίσης, δύο ιερείς και πέντε διδασκάλους, δύο γιατρούς, αρτοποιείο,
επιπλοποιείο (ξυλουργείο μάλλον), πέντε καφενεία, τρία ξενοδοχεία ή, κατά
την ορολογία της εποχής, χάνια, δύο οπωροπωλεία, έξι παντοπωλεία, δύο ραφεία,
δύο σανδαλοποιεία και δύο υποδηματοποιεία (τα πρώτα κατασκεύαζαν κυρίως
τσαρούχια), δύο δικηγόρους, συμβολαιογραφείο, φαρμακείο και, το σπουδαιότερο,
βιβλιοπωλείο.
Η λειτουργία
βιβλιοπωλείου στην κωμόπολη καταδείχνει από μια άποψη υψηλό πνευματικό επίπεδο
και φιλαναγνωστικά ενδιαφέροντα τέτοια, που να καθιστούν εμπορικά βιώσιμη τη
βιβλιοπωλική δραστηριότητα. Παρόλο που δεν διαθέτουμε άλλες πληροφορίες για
το εύρος και την ποιότητα ή ποσότητα διακίνησης βιβλίων (θα παρακαλούσα στο σημείο
αυτό όποιον έχει ακούσει από παλαιότερους κάτι σχετικό με τη δραστηριότητα
αυτή του Χαράλαμπου Γουδίνου[45] να
με ενημερώσει), με την είδηση αυτή πιστοποιείται σαφώς για πρώτη φορά από
έγκυρη πηγή – κάτι που μέχρι τώρα αγνοούσαμε παντελώς – λειτουργία αμιγούς βιβλιοπωλείου
στη Ζίτσα κατά τον 20ό αιώνα.
Στο σημείο
αυτό επιβάλλεται μια συναφής με το χώρο του βιβλίου παρένθεση. Από καθαρά
ιστορική σκοπιά έχει ενδιαφέρον να τονιστεί ότι και κατά το 19ο
αιώνα γινόταν διακίνηση βιβλίων στην κωμόπολη, όχι ασφαλώς στα πλαίσια
αυτοτελούς εμπορίας, αλλά στο περιθώριο μιας ευρύτερης εμπορικής πρακτικής.
Συγκεκριμένα ο Γεώργιος Δ. Τρίμμης ήταν βασικός προμηθευτής βιβλίων και
διακινητής σχολικών εντύπων στη Ζίτσα από το 1852 και εξής, οπότε ο πατέρας
του Δημήτριος Τρίμμης μετέφερε εκεί από τα Γιάννινα την εμπορική του «επιχείρηση»[46]. Σε επίρρωση αναφέρω ότι το μπακάλικο του Γ. Δ. Τρίμμη, την εποχή που ο Χρ.
Χρηστοβασίλης μαθήτευε στη Ζίτσα (1870-71), διακινούσε τα εξής βιβλία για
χρήση από τους μαθητές του αλληλοδιδακτικού σχολείου: Αναγνωσματάρι, Ιερή
Κατήχηση, Ιερή Ιστορία, Προσευχητάρι, Μικρή Αριθμητική και Γραμματική του
Κοραή[47].
Την ίδια πρακτική, άλλωστε, τον 20ό αιώνα, ακολούθησε και ο Βασίλειος
Σκέντος, που διακινούσε και βιβλία στο εμπορικό του.
Προεκτείνοντας την περί βιβλίων αναφορά μας
στο παρόν, διαπιστώνουμε ότι σήμερα η Ζίτσα διαθέτει μεν πρωτοποριακά οργανωμένο
βιβλιοπωλείο, τον «Βιβλιόκηπο», που ως
ιδέα συνέλαβε και πραγματοποίησε η Άννα Έλλις, συνεπικουρούμενη φυσικά από
τον σύζυγό της Κώστα Καραμίχο, εγχείρημα εγγεγραμμένο αναμφίβολα στα συν του
πολιτιστικού γίγνεσθαι του χωριού μας, υποστηρικτέο και ενισχυτέο απ’ όλους∙
στον αντίποδα, ωστόσο, η κατάσταση της κοινοτικής μας Βιβλιοθήκης είναι δυστυχέστατα
αξιοθρήνητη, πράγμα που αποτελεί όνειδος για τη Ζίτσα. Η ακαταλληλότητα του
κτιρίου και η ολιγωρία των ιθυνόντων έχουν διαμορφώσει προ πολλού συνθήκες
επαπειλούμενης καταστροφής για χιλιάδες βιβλία. Ως εκ τούτου βρίσκομαι για
πολλοστή φορά στη δυσάρεστη θέση να κρούσω τον
κώδωνα του κινδύνου και να κάνω έκκληση και από τις στήλες των Παλμών της Ζίτσας για άμεση, χωρίς
προφάσεις και υπεκφυγές, μεταφορά της Βιβλιοθήκης, προτού να είναι πάρα πολύ
αργά.
Επιλέγοντας επανέρχομαι
στα του «Οδηγού», στο δυναμικό ειδικότερα των επαγγελματιών της Ζίτσας της
περιόδου αυτής. Όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς και από όσα παρατίθενται στις
υποσημειώσεις, εκτός από τους Ζιτσαίους υπάρχει ανάμεσά τους και ένας ουδόλως ευκαταφρόνητος αριθμός (περί το
1/3) από επήλυδες, που επέλεξαν την κωμόπολη ως χώρο εγκατάστασης και επαγγελματικής
δράσης, πράγμα που σημαίνει ότι η τοπική κοινωνία παρείχε ευκαιρίες επαγγελματικής
αποκατάστασης, το γεγονός μάλιστα ότι οι περισσότεροι από αυτούς
νυμφεύτηκαν Ζιτσαίες και ενσωματώθηκαν με τον άλφα ή βήτα τρόπο στον κοινωνικό
ιστό της Ζίτσας, μερικοί δε πολιτογραφήθηκαν Ζιτσαίοι, αφενός είναι δηλωτικό
της ελκτικής δύναμης της κοινότητας, αφετέρου λειτούργησε ως στοιχείο περαιτέρω
ενίσχυσης των δημογραφικών της χαρακτηριστικών.
Θόδωρος Δ. Κοσμάς
[1] Για
Κωνσταντίνο Ευ. Ευθυμίου βλ. Θ. Κοσμάς, Η
Ζίτσα του 19ου αιώνα: Γένεση και εξέλιξη του εκπαιδευτικού φαινομένου
(1778-1913), Ιωάννινα 2005, σσ. 181-182.
[2] Για Κωνσταντίνο Σταύρου
Πρωτόπαπα βλ. Κοσμάς, ό. π., σσ.
179-181.
[3] Για Νικόλαο Δ. Φωλλίδη βλ.
Κοσμάς, ό. π., σσ. 473-475.
[4] Η
Αγγελική Πράσσου, γεννηθείσα το 1898/99, αριστούχος του Αρσακείου Αθηνών,
ανέλαβε υπηρεσία στο διτάξιο Δημοτικό Σχολείο Θηλέων Ζίτσης στις 23-10-1920
(βλ. Αρχείο Π. Τζιόβα, Έκθεση Γ. Ξυδιά Νοε.-Δεκ. 1920, αρ. 5, σ. 215).
[5] Για Χάιδω Σπ. Καρβέλη βλ.
Κοσμάς, ό. π., σσ. 231.
[6] Για
Σπυρίδωνα Ν. Πανταζάκο από την Καρίτσα βλ. Κοσμάς, ό. π., σσ. 195-196. Σημειωτέον ότι ο Πανταζάκος, που υπηρέτησε στη
Ζίτσα και προαπελευθερωτικά, επανήλθε κατά Σεπτέμβριο του 1926 (βλ. εφ. Εμπρός, φ. 22-9-1926).
[7] Για Σωτήριο Γ. Παππά βλ.
Κοσμάς, ό. π., σ. 477.
[8] Ο
Μέγας ή Μεγακώστας Γεώργιος του Δημητρίου γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1884 (βλ. Μητρώον
των αρρένων της Κοινότητος Ζίτσης καταρτισθέν εν έτει 1914 εν τω χωρίω
Ζίτση, τη 16 Σεπτεμβρίου 1914, α/α 412). Ο φούρνος, όπου εν συνεχεία δραστηριοποιήθηκε
επαγγελματικά και ο γιος του Τάκης Μέγας, σώζεται μέχρι σήμερα.
[9] Ο
Χαράλαμπος Γουδίνος, γιος του Ζιτσαίου διδασκαλιστή Δημητρίου Γουδίνου, γεννήθηκε
το 1896 (Μητρώον, ό. π., α/α 545).
Διετέλεσε και πρόεδρος της Ζίτσας.
[10] Ο
Ελευθέριος Γ. Γύρας γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1879 (βλ. Μητρώον, ό. π., α/α 335). Έλαβε το πτυχίο του το
1905 (βλ. Κοσμάς, ό. π., σ. 330, σημ.
142).
[11] Ο
Δημήτριος Σκουρογιάννης, Αρτινός την καταγωγή, εγκαταστάθηκε και δραστηριοποιήθηκε
στη Ζίτσα, νυμφευθείς τη Χριστίνα Γύρα.
[12]
Πρόκειται για τον Παναγιώτη Κοντονίκα του Ιωάννη, γεννηθέντα στη Ζίτσα το 1899
(βλ. Μητρώον, ό. π., α/α 580).
[13] Ο
Χριστόδουλος Ν. Μαντάς γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1876 (Μητρώον, ό. π., α/α 282). Έλαβε το πτυχίο του το
1903 και το 1904 την άδεια άσκησης ιατρικού επαγγέλματος (βλ. Κοσμάς, ό. π., σ. 330, σημ. 141).
[14] Ο
Δημήτριος Π. Παπαπέτρου από τη Γρανιτσοπούλα, γεννηθείς το 1864 (Μητρώον, ό. π., α/α 173), ήλθε στη Ζίτσα επί
Τουρκοκρατίας, έλαβε Ζιτσαία σύζυγο, τη Βασιλική Γάτσιου, και εγκαταστάθηκε
μόνιμα στην κωμόπολη.
[15] Ο
Αριστείδης Ν. Ντέτσικας γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1887 (Μητρώον, ό. π., α/α 441). Δεν είναι ευχερές να
προσδιοριστεί πότε άνοιξε το καφενείο στη Ζίτσα.
[16] Ο
Βασίλειος Ι. Κατσουλίδης, γεννήθηκε το 1892 (Μητρώον, ό. π., α/α 505).
[17]
Ιωάννης Δημητρίου Μπίρης, γεννηθείς το 1888 (Μητρώον, ό. π., α/α 440). Απεβίωσε το 1933.
[18] Λάμπρος Ντάφλος, καταγόμενος πιθανότατα από το
Λίθινο, όπως συνάγεται από εκλογικό κατάλογο Λιθίνου του έτους 1915, όπου το
επώνυμο Ντάφλος απαντάται πέντε φορές, χωρίς ωστόσο ο ίδιος να εμφανίζεται στις
σχετικές καταχωρίσεις, ίσως λόγω νεαρής ηλικίας, που δεν του επέτρεπε ακόμη να
ψηφίσει. Είναι μάλλον προφανές ότι ήλθε στη Ζίτσα μετά το 1915, άγνωστο όμως
πότε ακριβώς.
[19] Ο
Στέφανος Γ. Τρίμμης γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1873 (Μητρώον, ό. π., α/α 249). Συνέχισε το επάγγελμα του παππού και του πατέρα
του. Σημειωτέον ότι οι Τριμμαίοι διέθεταν ιδιόκτητη επαγγελματική στέγη έναντι
του Πνευματικού Κέντρου.
[20] Ο
Σπυρίδων Χ. Γεωργάτης (όχι Γεωργάκης, όπως εκ παραδρομής γράφεται) γεννήθηκε
στη Ζίτσα το 1884. Φαίνεται πως σε κάποια φάση αναζήτησε την τύχη του και στη
Ρουμανία (Μητρώον, ό. π., α/α 404).
Το χάνι του σε κτίριο ιδιοκτησίας Γάγαλη (βλ. και Δημ. Χ. Γύρα, Ζίτσα: γλωσσάρι και ιστορικά κοινωνικά,
λαογραφικά στοιχεία, Ιωάννινα [2013],
σ. 415).
[21] Ο
Νικόλαος Αν. Ζέρβας, γεννηθείς το 1867 (Μητρώον, ό. π., α/α 197), επιλεγόμενος Χρυσός, ήταν πατέρας της Χρυσάνθης
Ζιτσαίας. Για χώρο και στιγμιότυπα επαγγελματικής του δραστηριότητας βλ.
Γύρας, ό. π., σ. 415.
[22] Ηλίας Κότσης από Πρωτόπαπα. Βλ. εκλογικό κατάλογο
Πρωτόπαπας [1915], όπου με α/α 89 καταχωρίζεται Κώτσας Ηλίας του Μιχαήλ, ετών
35 (;) [γενν. 1880], με μόνιμη κατοικία Πρωτόπαπα και επάγγελμα παντοπώλης,
πράγμα που σημαίνει ότι ήλθε στη Ζίτσα μετά το 1915, άγνωστο πότε ακριβώς.
[23]
Πιθανότατα πρόκειται για τον Βασίλειο Βαλκάνο του Λάμπρου, γεννηθέντα στη Ζίτσα
το 1906 (Μητρώον, ό. π., α/α 704).
[24] Περικλής Μπετζόπουλος ή Μπιτσόπουλος του Θωμά, ορμώμενος
από το Λίθινο, γεννηθείς περί το 1874 (βλ.
εκλογικός κατάλογος χωρίου Λιθίνου [1915], α/α 33), γαμπρός στη Ζίτσα
(νυμφεύτηκε κόρη του Γεωργίου Λιάσκου).
[25] Ο
Γεώργιος Κόρδας του Γεωργίου γεννήθηκε το 1864 στη Ζίτσα (Μητρώον, ό. π., α/α 170). Απεβίωσε το έτος 1933.
[26]
Πρόκειται πιθανότατα για τον Νικόλαο Λιάσκο του Αριστοτέλη (υπήρχε και Ν.
Λιάσκος του Σταύρου), γεννηθέντα το 1887 (Μητρώον, ό. π., α/α 442).
[27] Ο
Μιχαήλ Ευαγγέλου Μπότσιος γεννήθηκε το 1891 (Μητρώον, ό. π., α/α 480). Ιδιόκτητο κατάστημα στη Ρούγα, χτισμένο το 1915,
σύμφωνα με ενεπίγραφη πλάκα.
[28] Το
ορθό είναι Παπαυγέρη. Ο Γεώργιος Β. Παπαυγέρης γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1877
(Μητρώον, ό. π., α/α 292). Το
κατάστημά του ήταν εκεί που τώρα είναι το Λαογραφικό Μουσείο. Εκτελέστηκε από
τους Γερμανούς μαζί με τον αδελφό του Λάκη και το γιο του Βασίλη στις 27-9-1944
(βλ. και Γύρας, ό. π., σσ. 139, 141).
[29]
Πρόκειται για τον Θεόδωρο Κων/νου Πράσσο, γεννηθέντα στη Ζίτσα το 1888
(Μητρώον, ό. π., α/α 456).
[30] Ο
Ευάγγελος Κράβαρης ήταν μάλλον από την περιοχή της Άρτας. Γαμπρός στη Ζίτσα
(έλαβε ως σύζυγο την Ευγενή Παπαδιαμάντη).
[31] Ο Ιωάννης Φωτίου καταγόταν από το Πόποβο. Κι αυτός
γαμπρός στη Ζίτσα (νυμφεύθηκε την Αικατερίνη Νταγλή). Επαγγελματική στέγη είχε
σε κτίριο ιδιοκτησίας των αδελφών Καρώνη. Ειδικότητά του ταλαγάνια και κάπες.
[32] Γεώργιος Αργύρης, γνωστός και ως Γούσια Αργύρης,
μάλλον από Βατατάδες ή, κατ’ άλλη εκδοχή, από Λιγοψά. Παντρεύτηκε τη Βασιλική
Κοντογιάννη, αδελφή του Στέφου Κοντογιάννη. Δεν είναι ακριβώς γνωστό πότε ήλθε
στη Ζίτσα. Οικία και επαγγελματική στέγη είχε στο χώρο έναντι της οικίας του
Γεωργίου Δρόσου. Το κτίριο έχει προ πολλού κατεδαφιστεί.
[33] Βασίλειος Βακάλης ή Μπακάλης, επιλεγόμενος
και Τσαρουχάς, ως εκ της επαγγελματικής του ιδιότητας, καταγόμενος από τη
Χρυσόρραχη, με άγνωστο επίσης τον ακριβή χρόνο εγκατάστασής του στη Ζίτσα.
Ήλθε σε γάμου κοινωνία με την Καλλιόπη Μανιού. Τον πήρε «ψυχοπαίδι» η Γιώργαινα
του Καρβέλη.Την περίοδο του εμφυλίου ακολούθησε τους αντάρτες και μετά την ήττα του Δημοκρατικού Στρατού κατέφυγε στη Σοβιετική Ένωση, όπου και πέθανε, προτού προλάβει να επαναπατρισθεί.
[34] Ο
Στέφανος Δ. Γάτσιος, σύμφωνα με επιγραφή επί του οικογενειακού τάφου, απεβίωσε
την 10-8-1948 σε ηλικία 72 ετών, άρα γεννήθηκε περί το 1876/77. Έλαβε το πτυχίο
του το 1900 (Κοσμάς, ό. π., σ. 330,
σημ. 136).
[35] Ο
Σωτήριος Φιλιππίδης του Αρτεμίου καταγόταν από τη Σπάρτη της Πισιδίας του Ν.
Ικονίου της Μ. Ασίας, γεννηθείς το 1894 (βλ. Αρχείο Ειρηνοδικείου Ζίτσας, Πολιτικαί
Εκθέσεις, αρ. 116 / 16 Ιουνίου 1920, και Μητρώον, ό. π., α/α 532). Λιποτάκτης του τουρκικού στρατού στον πόλεμο του
1912-13 παρέμεινε έκτοτε στη Ζίτσα, όπου και νυμφεύθηκε την Αγγελική Ι.
Χρυσοχόου.
[36] Ευάγγελος Ι. Χαρισιάδης ή Χαρίσης ή Ντίνος.
Πιθανότατα ήταν γιος του Ιωάννη Ντίνου του Κωνσταντίνου, γεννηθέντος περί το
1859/1860, εγκατασταθέντος στη Ζίτσα με την επαγγελματική ιδιότητα του λαναρά,
αποβιώσαντος δε στις 22-12-1915 (βλ. Εκλογικός κατάλογος χωρίου Ζίτσης [1915],
α/α 326, και Μητρώον, ό. π., α/α 131). Γεννήθηκε στη Βήσσανη το
1878. Φαίνεται πως εγκαταστάθηκε στη Ζίτσα προ του 1905. Σύζυγος της Θεοδώρας,
το γένος Βασ. Τριανταφύλλου, απεβίωσε στις 22-3-1949, σε ηλικία 71 ετών,
σύμφωνα με ληξιαρχική πράξη θανάτου του. Το επάγγελμά του ακολούθησαν αργότερα
δύο εκ των τέκνων του, ο Γιάννης Χαρίσης (Ντίνος), γεννηθείς το 1905, και ο
Γεώργιος Χαρίσης ή Ντίνος, γεννηθείς το 1911 (Βλ. Μητρώον, ό. π., α/α 693 και 787 αντίστοιχα).
[37] Ο
Μιχαήλ Ι. Γάγαλης γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1885 (Μητρώον, ό. π., α/α 432). Πιθανολογώ, με κάθε επιφύλαξη, ότι έλαβε το πτυχίο
του περί το 1911/1912.
[38] Βλ.
εφ. Ελευθερία, φ. 58 / 23-6-1924.
[39] Βλ.
εφ. Ελευθερία, φ. 706 / 2-12-1929,
όπου μάλιστα καταχωρίζεται ο επικήδειος λόγος που εκφώνησε κατά την κηδεία του
Δημητρίου Παπαπέτρου (+ 13-11-1929), γεγονός που υποδηλώνει εξοικείωσή του με
τα της Κοινότητας, άρα παραμονή του εκεί επί ικανό προ του 1929 χρονικό
διάστημα.
[40] Βλ.
Θ. Κοσμάς, «Ενθυμήσεις και σημειώματα στα λειτουργικά βιβλία της Ζίτσας», Δωδώνη: Ιστορία και Αρχαιολογία, τόμος
ΛΕ΄ (2006), σ. 302, σημ. 86.
[41] Μία
από τις αιτίες της μεγάλης υπεροχής του γυναικείου πληθυσμού ενδέχεται να είναι
και η αποδημία των ανδρών.
[42]
Υπόψη ότι το τηλέφωνο δεν είχε ακόμη φθάσει στη Ζίτσα, αφού μόλις από το 1931
αρχίζει η ανάπτυξη των τηλεφωνικών υπηρεσιών στην Ελλάδα με την ίδρυση της
Ανωνύμου Εταιρείας Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (ΑΕΤΕ), προδρόμου του ΟΤΕ.

[44] Βλ.
Αρχείο Τάκη Καρώνη: απόδειξη πληρωμής υπ’ αριθ. 27 Βασιλείου Δ. Καρώνη, εν
Ζίτση τη 24-3-1929. Σημειωτέον ότι ο ακριβής τίτλος είναι Επαγγελματικός Σύλλογος Ζίτσης, φέρει δε και στρογγυλή σφραγίδα,
που στο μέσον του κύκλου εικονίζει χειραψία στιβαρών χειρών, δηλωτική
συναδελφικής αλληλεγγύης.
[45] Παρεμπιπτόντως, ο Χ. Γουδίνος είχε από νεαρή ηλικία
πνευματικά ενδιαφέροντα τέτοια, που τον ώθησαν στην έκδοση χειρόγραφης
εφημερίδας με τίτλο «Ζίτσα», έχοντας μάλιστα εξασφαλίσει τη συνεργασία
τοπικών λογίων. Βλ. σχετικά με αυτή του τη δραστηριότητα Ντίνος Κοσμάς, «“9η
Αυγούστου 1915 …”. Ένα ενδιαφέρον εκδοτικό εγχείρημα», εφ. Παλμοί της Ζίτσας, φ. 50, Οκτ.-Δεκ.
2010, σ. 8.
[46] Βλ.
Κοσμάς, Η Ζίτσα, ό. π., σ. 315, σημ. 77, και σ. 423.
[47] Βλ.
Χρ. Χρηστοβασίλης, Διηγήματα του μικρού
σκολειού, έκδ. 2η, προλεγόμενα και φροντίδα Γιάννη Θωμόπουλου,
εικονογράφηση Αντ. Κανά, Αθήνα 1940, σ. 120.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου