Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το διήμερο εκδηλώσεων στη μνήμη του
γιατρού Δημήτριου Νικολίδη, συμμάρτυρα του Ρήγα Φεραίου, που οργάνωσε ο Δήμος
Ζίτσας το Σάββατο και την Κυριακή (16-17/06/2018) παρουσία του πρ. Υπουργού-Αντιπρόεδρου της
Βουλής Γεώργιου Σούρλα και αντιπροσωπειών των Δήμων από όπου κατάγονταν ο Ρήγας
και οι σύντροφοι του, που
τον Ιούνιο του 1798 βρήκαν μαρτυρικό θάνατο
στον Πύργο Νεμπόϊσα στο Βελιγράδι.
Οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν στη γενέτειρα του Νικολίδη, την Τοπική
Κοινότητα Ζίτσας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο
Διαβαλκανικής Συνεργασίας «Ρήγας Βελεστινλής» και τη συμμετοχή της αδελφότητας
Ζιτσαίων «Δημήτριος Νικολίδης».
Κορυφώθηκαν
το πρωί της Κυριακής με την τέλεση μνημόσυνου στον Ιερό ναό Αγίου Νικολάου,
επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφάνων στην προτομή του Δημήτριου Νικολίδη
στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού καταστήματος και αφιερωματική εκδήλωση στο
Πνευματικό Κέντρο Ζίτσας.
Η εκδήλωση
άνοιξε με χαιρετισμούς που απεύθυναν οι
Δήμαρχοι Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος, Ρήγα Φεραίου Δημήτριος Νασίκας, Βοίου
Δημήτριος Λαμπρόπουλος, Καστοριάς Ανέστης Αγγελής, ο Δημοτικός Σύμβουλος Χίου
Σταμάτης Ζουμίδης και η Πρόεδρος της Πολιτιστικής Επιτροπής Δήμου Λευκωσίας
Λεώνη Ορφανίδου. Όλοι τους στάθηκαν στο διαχρονικό μήνυμα
που εκπέμπει ο αγώνας και η θυσία του Ρήγα Βελεστινλή και των συντρόφων του.
Ο
Δήμαρχος Ζίτσας στο χαιρετισμό του μεταξύ άλλων, καλωσόρισε και ευχαρίστησε
τους παρευρισκόμενους που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Δήμου για να
αποτίσουν φόρο τιμής στο Ρήγα Φεραίο
και τους συντρόφους του. Ταυτόχρονα, συνεχάρη τον πρώην Υπουργό- Αντιπρόεδρο της
Βουλής Γεώργιο Σούρλα για την
πρωτοβουλία που ανέλαβε και μέσω του
Ινστιτούτου Διαβαλκανικής Συνεργασίας κάθε χρόνο τέτοια εποχή, τιμάται η θυσία
τους με εκδηλώσεις στους τόπους καταγωγής τους και διατηρείται έτσι ασβέστη η
μνήμη τους και τα μηνύματα του αγώνα τους. «Η
σημερινή συγκυρία, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πλιάκος, επιβάλει να πορευτούμε με τα ιδανικά και τους αγώνες τους, χωρίς εθνικό παροξυσμό αλλά με πατριωτισμό,
ώστε να καταφέρουμε ως έθνος κάποια
στιγμή να ανατάξουμε τη συνείδηση του λαού και να αποτινάξουμε το σύγχρονο
ζυγό. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές το μέλλον
που τους αξίζει σε μια χώρα εθνικά υπερήφανη και ελεύθερη».
Τους
διοργανωτές της εκδήλωσης συνεχάρησαν παίρνοντας το λόγο ο Πρύτανης του
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Γεώργιος Καψάλης, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος
Καχριμάνης και ο Αντιπεριφερειάρχης Βασίλειος Γοργόλης κάνοντας και εκείνοι,
στους χαιρετισμούς τους, ειδική αναφορά στα μηνύματα της θυσίας του Ρήγα και
των συντρόφων του που παραμένουν επίκαιρα αν και έχουν συμπληρωθεί 220 χρόνια
από το θάνατό τους.
Ακολούθησε
η κεντρική ομιλία (θα τη διαβάσετε παρακάτω) από τον φιλόλογο-Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Θεόδωρο
Κοσμά ο οποίος αναφέρθηκε στη ζωή και τη δράση του Δημήτριου Νικολίδη. Την
εκδήλωση έκλεισε ο πρώην Υπουργός – Αντιπρόεδρος της Βουλής Γεώργιος Σούρλας με
την παρουσίαση του βιβλίου του «Οι τελευταίες μέρες του Ρήγα και των
Συντρόφων του στον Πύργο Νεμπόϊσα».
Ο κ. Σούρλας κατά την ομιλία του συνέδεσε τον αγώνα του Ρήγα Φεραίου και
των συντρόφων του με τις τελευταίες εξελίξεις στο Σκοπιανό λέγοντας: « Πριν από 220 χρόνια ο Ρήγας στα επαναστατικά του κείμενα
για την αναζωπύρωση της εθνικής υπερηφάνειας και τον πατριωτικό ζήλο των
σκλαβωμένων Ελλήνων, επικαλούνταν την ανδρεία των Μακεδόνων. Καλούσε μάλιστα
τον Μ. Αλέξανδρο να βγει από τον τάφο για να δει τους
απογόνους του, τους Μακεδόνες, που είναι αντάξιοί του στην
ανδρεία. Ο Ρήγας στον Ύμνο Πατριωτικό γράφει: «Αλέξανδρε τώρα να βγης/ από τον
τάφο, και να ιδής/ των Μακεδόνων πάλιν/ ανδρείαν τη μεγάλην/ πως τους εχθρούς
νικούνε». Σήμερα, που εκχωρούμε όνομα, εθνότητα, γλώσσα στους Σλάβους, τι
απαντάμε στο Σωκράτη στο "μητρός τε και πατρός και των άλλων προγόνων
απάντων τιμιότερων εστίν η πατρίς". Πώς μπορούν οι πραγματικοί Μακεδόνες,
οι Έλληνες πατριώτες να βλέπουν να οδηγούμαστε στο από το "Μακεδονία είναι
μια και μόνο ελληνική" στο "Μακεδονία είναι μια και μόνο
σλάβικη". Πρέπει να αντιληφθούν οι πάντες ότι καμία υπογραφή δεν μπορεί να
μας δεσμεύσει. Την απόφαση γι αυτή ή για όποια άλλη Συμφωνία δικαιούται να την
πάρει αποκλειστικά και μόνο ο ελληνικός λαός».
Στις εκδηλώσεις το πρωί της Κυριακής παρέστησαν
μεταξύ άλλων ο πρ. Υπουργός-Βουλευτής
Αντώνης Φούσας, ο Δήμαρχος Κόνιτσας Ανδρέας Παπασπύρου, οι Αντιδήμαρχοι
Γιαννούλα Γεωργούλη, Φώτης Ράρρας και Περικλής Γρίβας, Περιφερειακοί
Σύμβουλοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι, ο
Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας Στέφανος Φούσας, εκπρόσωποι των
σωμάτων ασφαλείας, τοπικών αρχών, συλλόγων και πλήθος κόσμου.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Στο
πλαίσιο του εορταστικού διημέρου το απόγευμα του
Σαββάτου πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις οι οποίες ξεκίνησαν στην Πινακοθήκη της
Ζίτσας, με την παρουσίαση της «Χάρτας του Ρήγα», από την αρχαιολόγο της
Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, Ανθή Φιλίδου, που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον όλων των παρευρισκομένων καθώς αποτελεί ιστορικό κειμήλιο της
προεπαναστατικής περιόδου. Στην
παρουσίαση παρευρέθηκε και ο Δήμαρχος Ζαγορίου Βασίλης Σπύρου καθώς η «Χάρτα
του Ρήγα» που έχει εκδοθεί στη Βιέννη το 1797, αποτελεί περιουσιακό στοιχείο της εκκλησίας Αγίου Νικολάου Καπεσόβου και παραχωρήθηκε
στο Δήμο Ζίτσας για το διήμερο των εκδηλώσεων.
Ακολούθησε ξενάγηση στους
χώρους της Πινακοθήκης από την κόρη του ιδρυτή της, Έφη Μαλάμου. Επόμενος
σταθμός ήταν το λαογραφικό μουσείο της Ζίτσας. Εκεί, η Πρόεδρος του
Πολιτιστικού Συλλόγου Αγγελική Καραμπίνα και μέλη του, υποδέχθηκαν τους
φιλοξενούμενους με σπιτικά γλυκά κουταλιού, τσίπουρο και λικέρ. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στο
οινοποιείο «Κτήμα Γκλίναβος» όπου ο υπεύθυνος οινοτουρισμού Αλέξανδρος
Μπαλτογιάννης, «μύησε» τους επισκέπτες στα «μυστικά» του κρασιού.
ΟΜΙΛΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΣΜΑ
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,
κυρίες και κύριοι,
Όταν τον
Ιανουάριο του 1841 ανώνυμος Ηπειρώτης, απαντώντας στην εφ. Αθηνά σε επιστολή ομοπατρίου του, που χαρακτήρισε τους Ζιτσαίους ως
αμαθείς, αναφωνεί «δεν ήτον εκ Ζίτσας ο οπαδός και ομοιοπαθής του αειμνήστου
Ρήγα ιατροφιλόσοφος Δημήτριος» υπό τύπον αρνητικής ρητορικής ερώτησης,
ισοδυναμούσας με ισχυρή κατάφαση, διατρανώνει με τον πλέον κατηγορηματικό και
μη επιδεχόμενο αμφισβήτηση τρόπο τη ζιτσιώτικη καταγωγή του Νικολίδη, εναρμονιζόμενος
αυτονόητα με μια εδραιωμένη ήδη πεποίθηση, πολλά χρόνια πριν τον συσχετίσει
με τη Ζίτσα η εγχώρια βιβλιογραφία. Η κάθετη σύγκλιση στη συνέχεια όλων των
τοπικών πηγών, και όχι μόνο, προς αυτή την κατεύθυνση έρχεται να επιβεβαιώσει
το προφανές και καθιστά άκυρη κάθε απόπειρα σύνδεσης της καταγωγής του με
την πόλη των Ιωαννίνων, παρότι η εκδοχή αυτή «πάτησε», είναι αλήθεια, στα
λεγόμενά του, τα οποία ωστόσο δεν πρέπει για ευνόητους και εύκολα
ερμηνεύσιμους λόγους να παίρνει κανείς τοις μετρητοίς. Άλλωστε οι Ιωαννίτες
ως συλλογικό υποκείμενο ουδέποτε τον διεκδίκησαν ως δικό τους άνθρωπο,
αδυνατώντας εύλογα να προσαγάγουν οποιοδήποτε στοιχείο που να τεκμηριώνει
ανάλογο ισχυρισμό.
Η διασαφήνιση
του ζητήματος αυτού δεν μας απαλλάσσει ωστόσο από τις δυσκολίες που η
πενιχρότητα των πηγών αλλά και οι ασαφείς, συγκεχυμένες, ενίοτε δε και
αλληλοσυγκρουόμενες πληροφορίες ορθώνουν ενώπιόν μας στην προσπάθεια έστω
και αδρομερούς σκιαγράφησης της ζωής και της δράσης του εθνομάρτυρα, παρότι
έχουν περάσει 220 σχεδόν χρόνια από τον μαρτυρικό θάνατό του. Σε πολλές περιπτώσεις
συνεπώς είμαστε υποχρεωμένοι να πλεύσουμε σε «αχαρτογράφητα νερά». Έχοντας
κατά νου τις εισαγωγικές αυτές παρατηρήσεις, θα επιχειρήσουμε παρόλα αυτά
να ανασυγκροτήσουμε, στο βαθμό που είναι δυνατό στα ασφυκτικά πλαίσια μιας
ομιλίας, τη γενική εικόνα.
Ο Δημήτριος
γεννήθηκε στη Ζίτσα το 1766 εκ πατρός Νικολού τινος, εξ ου και το πατρωνυμικό
Νικολίδης, το οποίο θα αποτελέσει για τον ίδιο το επίσημο επώνυμό του στην
Εσπερία, όπως καταδεικνύουν οι αρχειακές πηγές. Τα παιδικά του χρόνια
σημαδεύτηκαν από την απώλεια των γονέων του, κενό που έσπευσε κατά ευτυχή συγκυρία
να αναπληρώσει ο θείος του Ζαχαρίας, ηγούμενος τότε της μονής του Προφήτη
Ηλία, θέτοντάς τον υπό την προστασία του. Το κυρίαρχο αφήγημα όσον αφορά τις
σπουδές του Νικολίδη καταγράφει ως σταθμούς της εγκύκλιας μόρφωσής του τη
Ζίτσα ή τα Γιάννενα και, κυρίως, το Βουκουρέστι, υποδεικνύει ως χώρο
πανεπιστημιακής εκπαίδευσης τη Βιέννη, εμπλέκει δε άμεσα στην όλη
διαδικασία εκπαιδευτικής ανέλιξης του νεαρού γόνου της Ζίτσας το Ζαχαρία και
το Δοσίθεο Φιλίτη. Τα στοιχεία αυτά, με εξαίρεση τα περί σπουδών του Νικολίδη
στη Βιέννη, θέμα στο οποίο θα επανέλθουμε στην πορεία, φαίνεται να ενισχύονται
σε γενικές γραμμές από τις πηγές, που επισημαίνουν αφενός την εκπαίδευση του
Δοσίθεου στην περίφημη Μπαλάνειο Σχολή των Ιωαννίνων με υποτροφία της
μονής του Προφήτη Ηλία και αφετέρου την προώθησή του από το Ζαχαρία, ο οποίος
«ενορών τω νέω μεγάλην την επίδοσιν προσελάβετο αυτόν μεθ’ εαυτού αποδημήσας
εν Βλαχία», όπου τον αποκατέστησε ηγούμενο ήδη από το 1764 στη μονή Αγίου
Ιωάννη Βουκουρεστίου, που ήταν μετόχι του Προφήτη Ηλία, ανοίγοντάς του έτσι το
δρόμο για άνοδο σε υψηλά ιερατικά αξιώματα (επίσκοπος Μπουζαίου αρχικά [1787] και
εν συνεχεία [1793] μητροπολίτης Ουγγροβλαχίας). Υπ’ αυτή την έννοια η αγαστή
συνεργασία των δύο ανδρών πρέπει να θεωρείται δεδομένη, από μια άποψη μάλιστα και
ανεξάρτητα από άλλες παραμέτρους, όπως για παράδειγμα η αποδεδειγμένη
φιλομουσία του ιεράρχη, η υλοποίηση της επιθυμίας του Ζαχαρία για στήριξη του
ανεψιού του εμπεριέχει και το στοιχείο της ανταπόδοσης του Δοσίθεου για την
προσφερθείσα σ’ αυτόν «ευεργεσία». Δεν θα πρέπει εξάλλου να μας διαφεύγει
ότι παρόμοια πορεία μαθητείας με του Νικολίδη είχε και ο κατά λίγα έτη
μεγαλύτερος Σίλβεστρος Φιλίτης, γιατρός κι αυτός, ανεψιός εξ αδελφής του
Δοσίθεου Φιλίτη, σπουδαγμένος ωσαύτως με δαπάνη του θείου του.
Αν θεωρήσουμε
σωστή την πληροφορία ότι ο Νικολίδης βρέθηκε δωδεκαετής στο Βουκουρέστι, περί
το 1778 δηλαδή, ένα μεγάλο μέρος της σύντομης ζωής του, ίσως μέχρι και το χρόνο
της αναχώρησής του για πανεπιστημιακές σπουδές, το πέρασε εκεί. Δυστυχώς η
μέχρι τώρα έρευνα δεν κατάφερε να εντοπίσει και να παρουσιάσει το παραμικρό
στοιχείο που να σχετίζεται με την παραμονή του στη Βλαχία. Πέρα από μια
αόριστη, μη διασταυρωμένη ωστόσο, πληροφορία ότι στο Βουκουρέστι γνώρισε
για πρώτη φορά το Ρήγα, στην ουσία δεν έχουμε την παραμικρή ιδέα για τον κύκλο
των επαφών και των γνωριμιών του, για τις ενασχολήσεις και τα ενδιαφέροντά του,
για τις πιθανές επιρροές και επιδράσεις, που συνέτειναν στη διάπλαση του
χαρακτήρα του και στη συγκρότηση της προσωπικότητάς του, ή για τους διαύλους
που ενδεχομένως τον έφεραν σε επαφή για πρώτη φορά με τις προοδευτικές ιδέες.
Στην
πραγματικότητα τα πρώτα απτά τεκμήρια της ενεργού παρουσίας και δράσης του εντοπίζονται
κατά την περίοδο των ιατρικών του σπουδών. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μέχρι πρότινος
επικρατούσα αντίληψη ότι ο Νικολίδης «απεδήμησε εις Βιέννην επί το σπουδάσαι
την ιατρικήν επιστήμην», δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και μάλλον
πρόκειται για εσφαλμένη εκτίμηση, που, κατά τη γνώμη μας, οφείλεται στο ότι
εγκαταστάθηκε και άσκησε την ιατρική στην αυστριακή πρωτεύουσα. Άλλωστε και στα
μητρώα του Πανεπιστημίου της Βιέννης δεν εντοπίστηκε πουθενά το όνομά
του. Όπως αποδεικνύεται από σύγχρονες μελέτες, βασισμένες σε αρχειακό υλικό,
ο Νικολίδης εγγράφηκε ως φοιτητής στο Ιατρικό Τμήμα της διάσημης Ανώτατης
Σχολής του Καρόλου, που είχε έδρα τη Στουτγάρδη της Γερμανίας, τον Ιούλιο ή
Οκτώβριο του 1791. Αν και στα πρακτικά έγγραφα του Πανεπιστημίου δεν παρουσιάζονται
ιδιαίτερα ίχνη, προκύπτει εντούτοις χρέος του ύψους 36 δουκάτων κατά το πανεπιστημιακό
έτος 1792-93, ενώ αξιοσημείωτη είναι η καταχώριση ότι στις 10 Απριλίου 1793 εξετάστηκε
από τον περίφημο καθηγητή Kielmeyer στην Πειραματική Χημεία.
Στη Στουτγάρδη
ο Νικολίδης βιώνει εκ του σύνεγγυς το κλίμα του επαναστατικού πυρετού και των
έντονων πολιτικών ζυμώσεων και διεργασιών που η πρόσφατη έκρηξη της Γαλλικής επανάστασης
πυροδότησε στη γειτονική προς την επαναστατημένη Γαλλία πρωτεύουσα της Βυρτεμβέργης,
με προφανές αδιαφιλονίκητο κέντρο την εκεί Ανώτατη Σχολή του Καρόλου, όπου,
σύμφωνα με σύγχρονες έρευνες, οι επαναστατικές ιδέες βρήκαν ιδιαίτερα πρόσφορο
έδαφος όχι μόνο μεταξύ των φοιτητών αλλά σε κάποιο βαθμό και μεταξύ του καθηγητικού
προσωπικού. Η ίδια επαναστατική ατμόσφαιρα επικρατούσε και στο πανεπιστήμιο
του Tübingen, κοντινής στη Στουτγάρδη πόλης
της τότε Νοτιοδυτικής Γερμανίας, όπου σπούδαζε θεολογία και φιλοσοφία ο νεαρός
Hegel, ο μετέπειτα
κορυφαίος εκφραστής του γερμανικού ιδεαλισμού, ένθερμος θιασώτης των ιδεών
της Γαλλικής Επανάστασης, ο οποίος καταγόταν από τη Στουτγάρδη. Γύρω από τον
Hegel δημιουργήθηκε
ένας φιλικός κύκλος νέων φοιτητών, μεταξύ αυτών και οι Hölderlin και Schelling,
που βασικός συνεκτικός δεσμός της μεταξύ τους σχέσης υπήρξε αναμφίβολα η πίστη
τους στην επανάσταση του 1789. Ο συντροφικός αυτός κύκλος συμπεριέλαβε στις
τάξεις του και νέους που φοιτούσαν στην Ανώτατη Σχολή του Καρόλου στη Στουτγάρδη,
ανάμεσά τους και ο Νικολίδης, όπως σαφώς προκύπτει από τις σύντομες αφιερώσεις
πολιτικού χαρακτήρα στο Stammbuch του Hegel, είδος υπομνηστικού λευκώματος δηλαδή
ή, με διαφορετική διατύπωση, λευκώματος αυτογράφων, όπου ο νεαρός φοιτητής
συγκέντρωνε τις αφιερώσεις φίλων του.
Πότε ακριβώς
γνώρισε ο Νικολίδης τον κατά τέσσερα χρόνια νεότερό του Hegel δεν μας
είναι γνωστό, εικάζουμε πάντως πως αυτό έγινε σε μία από τις επισκέψεις του
τελευταίου στη γενέτειρά του, είτε το 1792, οπότε επισκέφθηκε μαζί με τον νεαρό
Schelling τη Σχολή του Καρόλου, είτε το διάστημα από 18-2 έως 6-3-1793
ή το καλοκαίρι του ίδιου έτους που αποδεδειγμένα ήταν στη Στουτγάρδη. Γεγονός
πάντως είναι πως η γνωριμία των δύο ανδρών εξελίχτηκε σε φιλία, όπως
επιμαρτυρεί το αυτόγραφο αφιερωτικό επιγραμματικό δίστιχο που ο Νικολίδης
έγραψε γαλλιστί σε κόλλα χαρτιού προορισμένη για το Stammbuch του Hegel, υπογράφοντας ως καλός του φίλος
στις 9 Οκτωβρίου 1793, την παραμονή δηλαδή της αναχώρησής του για τη Βέρνη της
Ελβετίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει εν προκειμένω το κείμενο του
δίστιχου επιγράμματος, που διόλου τυχαία επέλεξε ο Νικολίδης από κάποιο άγνωστο
σε μας ποίημα ή θεατρικό έργο της εποχής, η ελληνική απόδοση του οποίου έχει ως
εξής:
«Κι ας χαθεί
για πάντα η άφρων πολιτική
που επιβάλλει
στις καρδιές μας εξουσία δεσποτική».
Πρόκειται στην
ουσία για το πολιτικό αποτύπωμα του Ζιτσαίου αγωνιστή, που αφενός τεκμηριώνει
την ένταξή του στον κύκλο του Hegel ως αποτέλεσμα ιδεολογικής
σύμπλευσης, αφετέρου αντανακλά τη βαθύτατη επίδραση που άσκησε πάνω του η
Γαλλική Επανάσταση. Οι δύο στίχοι, κραυγή κάθετης αντίθεσης κι οργής ενάντια
στην πολιτική καταδυνάστευση και το δεσποτισμό, εκφράζουν ανάγλυφα τα έντονα δημοκρατικά,
αντιμοναρχικά και αντιαπολυταρχικά φρονήματα του Νικολίδη, δεν αφήνουν δε την
παραμικρή αμφιβολία για τον ελευθερόφρονα και ανυπότακτο χαρακτήρα του και
το επαναστατικό του πνεύμα. Αυτά τα πολιτικά χαρακτηριστικά, το αφετηριακό
σημείο της διαμόρφωσης των οποίων δεν είναι δυνατόν να διακριβωθεί επακριβώς
ελλείψει επαρκών στοιχείων, που κομβικά σημεία αποκρυστάλλωσης και εδραίωσής
τους ωστόσο υπήρξαν αναμφίβολα η φοίτησή του στη Σχολή του Καρόλου στη Στουτγάρδη,
η γνωριμία του με τον Hegel
και συνακόλουθα η ένταξη στον κύκλο του, θα τον φέρουν αναπόδραστα σε επαφή
με τους Έλληνες αγωνιστές για την ελευθερία.
Μετά το
αιφνίδιο κλείσιμο της Ανώτατης Σχολής του Καρόλου το Πάσχα του 1794 ο Νικολίδης
εγκαταλείπει τη Στουτγάρδη και μεταβαίνει στη Βιέννη, όπου επιδίδεται με
επιτυχία στην άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος. Ο ακριβής εντούτοις χρόνος
της εκεί εγκατάστασής του παραμένει απροσδιόριστος. Σε σχέση πάντως με τις
απρόσμενες εξελίξεις στη Σχολή του Καρόλου αιωρείται επίμονα, κατά τη γνώμη
μας, το ερώτημα αν κατάφερε τελικά να ολοκληρώσει στη φάση αυτή τις σπουδές
του, διαφορετικά θα πρέπει εύλογα να υποτεθεί ότι προσανατολίστηκε σε άλλο
ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο για την αποπεράτωσή τους. Όπως κι αν έχουν τα πράγματα,
η διαμονή του στη Βιέννη γίνεται εφαλτήριο της επαναστατικής του δράσης, που συνδέεται
άρρηκτα με τη γνωριμία του με το Ρήγα Φεραίο και την εισδοχή του στους κόλπους
της μυστικής εταιρικής οργάνωσης που ο τελευταίος είχε συγκροτήσει. Αν και το
τοπίο είναι θολό σχετικά με το χρόνο και τις συνθήκες γνωριμίας Ρήγα-Νικολίδη,
είναι γεγονός ότι από τον Αύγουστο του 1796 οι δύο άνδρες συνδέονται με
στενή φιλία, που ερείδεται στην κοινότητα ιδεών και οραματισμών, και εργάζονται
συντονισμένα, πλαισιωμένοι και από τους άλλους συναγωνιστές, για την απελευθέρωση
του σκλαβωμένου Γένους, ενσωματώνοντας στο στόχο αυτό και τα κοινωνικά
προτάγματα της Γαλλικής Επανάστασης, ως προαπαιτούμενα άλλωστε για την
ευσυνταξία της μέλλουσας να δημιουργηθεί εθνοκρατικής οντότητας, όπως καταφαίνεται
και στη «Νέα Πολιτική Διοίκηση» του Ρήγα, που είχε ως πρότυπο το γαλλικό σύνταγμα
του 1793.
Η σύλληψη του
Ρήγα και των συντρόφων του το Δεκέμβριο του 1797 από την αυστριακή αστυνομία
ανέκοψε βίαια την πολύμορφη πολιτική και εθνοδιαφωτιστική δραστηριότητα και
ανέτρεψε άρδην τον επαναστατικό σχεδιασμό, που φαινόταν να υπαγορεύει πλέον το
πέρασμα σε άμεση επαναστατική δράση στο έδαφος της δουλωμένης πατρίδας, ενόψει
μάλιστα μιας αναμενόμενης και πολλά υποσχόμενης επέμβασης των Γάλλων, που από
τα τέλη Ιουνίου του 1797 είχαν αποβιβαστεί στην Κέρκυρα, στις
οθωμανοκρατούμενες περιοχές της Βαλκανικής χερσονήσου. Ο Νικολίδης ήταν από
τους πρώτους που πιάστηκαν στη Βιέννη τη νύχτα της 24ης Δεκεμβρίου 1797, έχοντας
ήδη από νωρίς στοχοποιηθεί από τη μυστική υπηρεσία «ως άνθρωπος εκτάκτως
υπόπτων πολιτικών αρχών, βεβαρημένος με φιλελεύθερον πνεύμα» και «από μακρού
χρόνου ύποπτος», όπως συνάγεται από το ανακριτικό υλικό. Φαίνεται πως ήταν
από τα αξιολογότερα πρόσωπα του κύκλου του Ρήγα, ο πιο στενός και έμπιστος
συνεργάτης του, κυριολεκτικά το δεξί του χέρι, συμμαχητής και συμμέτοχος
καθόλα στην κατάστρωση και προαγωγή των εθνοαπελευθερωτικών σχεδίων. Από τις
καταθέσεις των άλλων ανακριθέντων και τις δικές του θαρραλέες ομολογίες
αναδύεται η λαμπρή εικόνα του φλογερού επαναστάτη και του θερμού πατριώτη, του
γενναίου, υπεύθυνου, αξιοπρεπούς και συνεπούς αγωνιστή, που ενεργεί σύμφωνα
με τους συνωμοτικούς κανόνες, επωμίζεται την ευθύνη των πράξεών του χωρίς να
τη μετακυλίει σε άλλους και διατρανώνει με παρρησία και αταλάντευτα την πίστη
και την αφοσίωση στις ιδέες του. Ειδικότερα ο Νικολίδης παραδέχτηκε ότι ήταν
γνώστης και ενθουσιώδης οπαδός των απελευθερωτικών σχεδίων του Ρήγα, ότι
επιθυμούσε μια επανάσταση στη στενάζουσα υπό τον τουρκικό ζυγό Ελλάδα κι ήταν
πρόθυμος να συντελέσει σ’ αυτή με όλες του τις δυνάμεις, είχε μάλιστα εκφράσει
την πρόθεσή του να χρησιμοποιηθεί ως διδάσκαλος κάποιας επιστήμης στην επαναστατημένη
πατρίδα∙ σε συνάξεις πατριωτών τραγουδούσε στίχους της Μασσαλιώτιδας,
καθώς και το επαναστατικό άσμα «Ως πότε Παλληκάρια»∙ ότι «έκαμε λόγον περί
των γαλλικών θεσμών και υπεραπολογήθη του σημερινού αυτών πολιτεύματος,
επειδή τούτο έχει μεγάλην ομοιότητα προς το παλαιόν πολίτευμα [το
δημοκρατικό δηλαδή] της Ελλάδος»∙ ότι
πολλάκις απεκάλεσε τον Τούρκο τύραννο, επειδή ως τέτοιος αναγνωρίζεται από
όλους, το αυτό δε ισχυρίστηκε και για τους ηγεμόνες της Βλαχίας και Μολδαυίας,
που, όπως οι Τούρκοι, πιέζουν ανεύθυνα το λαό. Οι ανακριτικές αρχές απ’ τη
μεριά τους κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όχι μόνο του ήταν γνωστή η επαναστατική
προκήρυξη του Ρήγα, αλλ’ ότι «ολοψύχως επεδοκίμασε το σύνθεμα τούτο»,
παρά το γεγονός ότι ο ίδιος το αρνήθηκε, όπως εξέλεγξαν αυτόν ψευδόμενο και στα
του ταξιδιού του Μαυρογένη στο Παρίσι, «καθ’ όσον εκ της ανακρίσεως απεδείχθη
ότι ο Νικολίδης και ο Μαυρογένης ήσαν συνδεδεμένοι προς αλλήλους δια στενής
φιλίας».
Ιδιαίτερο
ενδιαφέρον προς τούτοις παρουσιάζει η συμβολή του στην εκδοτική δραστηριότητα
του Ρήγα, που συνίσταται στη διόρθωση των τυπογραφικών δοκιμίων του έργου του
αββά Μπαρτελεμύ «Το ταξίδι του Νέου Αναχάρσιδος στην Ελλάδα» (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce),
καθώς και στη μετάφραση ενός κεφαλαίου από τον έβδομο τόμο της γαλλικής έκδοσης,
με σκοπό την ενδυνάμωση της επαναστατικής διάθεσης των Ελλήνων. Αν κρίνουμε
ωστόσο από τα όσα λέει στον πρόλογο του πρώτου τόμου του έργου, εκδομένου το
1797, ο Σακελλάριος, πως άλλοι «φιλογενείς των Ελλήνων απόγονοι», γνώστες
της γαλλικής γλώσσας συνέχισαν τη μετάφραση των υπόλοιπων έξι τόμων, ενδέχεται
ο Νικολίδης να εμπλέκεται στη μεταφραστική προσπάθεια και των τελευταίων πέντε
τόμων – τους τρεις πρώτους είχε μεταφράσει ο προμνησθείς Σακελλάριος, τον
τέταρτο οι Βεντότης και Ρήγας. Αλλά ο Νικολίδης επιδόθηκε και σε δικές του μεταφραστικές
και συγγραφικές απόπειρες: είχε αρχίσει, σύμφωνα με την κατάθεσή του, να
μεταφράζει εκ του γαλλικού και είχε μισοτελειώσει ένα έργο του Mably αναφερόμενο
στις αρετές και τις αδυναμίες των αρχαίων Ελλήνων, που επηρέασαν αντίστοιχα
τις προόδους και τις ατυχίες τους, προκειμένου να αντλήσουν απ’ αυτό επωφελή
συμπεράσματα οι ομοεθνείς του. Το εν λόγω βιβλίο εκδόθηκε στη Γενεύη το 1766
υπό τον τίτλο «Παρατηρήσεις πάνω στην Ιστορία της Ελλάδας∙ ή αιτίες της
προόδου και των ατυχιών των Ελλήνων» (Observations sur l’ Histoire de la Grece; ou des causes de la prospérité et des malheurs des Grecs), επανεκδόθηκε δε το
1767 στη Ζυρίχη και το 1789 σε Γενεύη-Παρίσι, σημειωτέον δε, όσον αφορά τη
συγκεκριμένη επιλογή του Νικολίδη, ότι και ο Κοραής θεωρούσε πολύ χρήσιμη τη
μετάφραση έργων του Ελβετού συγγραφέα. Ο ίδιος ομολόγησε προσέτι ότι είχε
καταστρώσει και σχέδιο βιβλίου, με το οποίο «ήθελε να αποδείξη ότι η Ελλάς,
κατεχομένη υπό πνευματικού και ηθικού ληθάργου, μόνον διά της ισχυράς χειρός
γείτονός τινος δυνάμεως [προφανώς εννοεί τη Γαλλία] θα ηδύνατο να εξαχθή εκ
της δουλικής αυτής καταστάσεως». Η πληροφορία, τέλος, άγνωστο πόθεν προερχομένη,
ότι μετέφρασε και το «Κοινωνικό Συμβόλαιο» του Ρουσσώ κρίνεται λίαν
επισφαλής, καθότι είναι παντελώς αναπόδεικτη.
Όμως το νήμα
της ζωής του Ζιτσαίου μαχητή της ελευθερίας κόπηκε νωρίς, στα 32 μόλις
χρόνια του. Ο δια στραγγαλισμού θάνατος των οχτώ πατριωτών στον πύργο Νεμπόιζα
του Βελιγραδίου στις 24 Ιουνίου του 1798, μετά την επαίσχυντη παράδοσή τους
στους Τούρκους από τους Αυστριακούς, ως αποτέλεσμα ενός άθλιου παζαριού με την
Υψηλή Πύλη, τους ανέδειξε όλους τους σε σύμβολα του απελευθερωτικού αγώνα
και τους κατέταξε στο πάνθεο των ηρώων και των μαρτύρων, στέρησε ωστόσο την
ευκαιρία από το Νικολίδη να εκδιπλώσει περαιτέρω τις δημιουργικές εκφάνσεις
του πνεύματός του και να θέσει πιο ευδιάκριτα την προσωπική του σφραγίδα στην
ανάπτυξη και ολοκλήρωση του κινήματος του Διαφωτισμού και συνακόλουθα
στη δημιουργία εθνικού κράτους. Οι γενικότητες εξάλλου των σχετικών με
αυτόν πληροφοριών δεν επιτρέπουν να έχουμε μια πιο εξατομικευμένη και
λεπτομερειακή εικόνα της έως τότε συνεισφοράς του στην επεξεργασία θέσεων
ιδεολογικού ή εννοιολογικού χαρακτήρα είτε στην παραγωγή πολιτικού ή ακόμη
και επιστημονικού λόγου. Από την άποψη αυτή η στόχευση της έρευνας στη συγκέντρωση
υλικού, που θα κάνει εφικτή την εκπόνηση ειδικής και με αξιώσεις μελέτης για
τον πρωτοπόρο διανοητή, ας θεωρηθεί ως οφειλόμενο χρέος της επιστημονικής κοινότητας
στη μνήμη του.
Σήμερα η Ζίτσα
τιμά το άξιο τέκνο της, το πρώτο συνειδητό θύμα της Ηπείρου στο βωμό της
εθνικής ελευθερίας, που η έξοχη αγωνιστική και δημοκρατική μορφή του λάμπρυνε
την τοπική κοινωνία, την Ήπειρο και σύμπασα την Ελλάδα. Δικαιολογημένα λοιπόν
οι Ζιτσαίοι αισθάνονται υπερήφανοι. Εντούτοις η απόδοση τιμής στη μνήμη του δεν
θα πρέπει να εξαντλείται σε τυπικές εκδηλώσεις επετειακού χαρακτήρα –
έχουν κι αυτές τη σημασία τους φυσικά –, αλλ’ επιβάλλει την υιοθέτηση μιας
στάσης ζωής εμπνευσμένης από τις αγωνιστικές του παρακαταθήκες. Η ιδέα άλλωστε
της αντίστασης στην άφρονα πολιτική και στις εξουσιαστικές πρακτικές δεσποτικού
χαρακτήρα, για την εξάλειψη των οποίων τόσο ρητά και κατηγορηματικά είχε εκφρασθεί
ο Δημήτριος Νικολίδης, συνάδει απόλυτα με την ανάγκη εναντίωσης στις σύγχρονες
μορφές δεσποτισμού και βαρβαρότητας, που τείνουν να εξανδραποδίσουν τη ζωή μας.
Σας ευχαριστώ.
Σημ.: Για φοίτηση του
Νικολίδη στην Ανώτατη Σχολή του Καρόλου και σχέση του με τον Hegel βλ. Νίκου
Κ. Ψημμένου, «Δημήτριος Νικολίδης, ένας φίλος του νεαρού Hegel», Δωδώνη 28
(1999), Μέρος Τρίτο, σσ. 43-52, και Uwe Jens Wandel, “Zwei griechische Studenten an der Hohen Carlsschule”, Aus südwestdeutscher Geschichte, Stuttgart 1994, σσ. 546-559. Για καταγωγή του βλ. εφ. Αθηνά, φ. 787 / 25-1-1841, σ. 4. Για
σχέση, τέλος, Ζαχαρία και Δοσίθεου Φιλίτη, βλ. Αρχείο Τάκη Φωλλίδη, Κώδικας
Ανωνύμου: Εις το μνημόσυνον του Μητρ.
Δοσιθέου [λόγος εφωνηθείς υπό διδασκάλου κατά τις ενιαύσιες της Ελληνικής
Σχολής εξετάσεις], χ . χ. [27-7-1858;], σ. 8.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου