Ο Νόμος 3852/2010
γνωστός ως Πρόγραμμα Καλλικράτης έφερε την αλλαγή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και
καθόρισε με το άρθρο 7 τα όργανα Διοίκησης των Δήμων που είναι: το Δημοτικό
Συμβούλιο, η Οικονομική επιτροπή, η επιτροπή ποιότητας ζωής, η Εκτελεστική
Επιτροπή και ο Δήμαρχος.
Με το άρθρο 8 του
ίδιου νόμου ορίζονται τα όργανα των Κοινοτήτων που είναι: για τις κοινότητες ο εκπρόσωπος της τοπικής κοινότητας
προκειμένου για κοινότητες μέχρι 300 κατοίκους, ο πρόεδρος και το συμβούλιο της
Τοπικής Κοινότητας για Κοινότητες μέχρι 2.000 κατοίκους και ο πρόεδρος και το
συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας για κοινότητες με πάνω από 2.000 κατοίκους.
Τα παραπάνω όργανα
εκλέγονται από τους Συνδυασμούς που καταθέτουν οι παρατάξεις και περιλαμβάνουν
τον υποψήφιο Δήμαρχο, τους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους ,τους υποψήφιους
συμβούλους των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων και τους εκπροσώπους Κοινοτήτων
για Κοινότητες μέχρι 300 κατοίκους.
Από την μέχρι
σήμερα εφαρμογή του νόμου διαπιστώνει κανείς ότι οι Κοινότητες μέχρι 300
κατοίκους εκλέγουν έναν εκπρόσωπο. Είναι αδιανόητο σε εποχή Δημοκρατίας να
έχουμε σε αυτές τις περιπτώσεις την Αρχή
του ενός ανδρός που μόνο μειονεκτήματα έχει στην εφαρμογή της. Είναι
δυνατόν έστω για μια μικρή κοινωνία μέχρι 300 κατοίκους να αποφασίζει μόνος του ο εκπρόσωπος της Κοινότητας? Προτείνουμε οι Τοπικές Κοινότητες να
εκλέγουν ανεξάρτητα από τον αριθμό των κατοίκων τους 3μελή Τοπικά Συμβούλια τα οποία θα είναι υποχρεωμένα να συνεδριάζουν και
ο Πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας να μεταφέρει στο Δημοτικό
Συμβούλιο όχι τις προσωπικές του απόψεις αλλά τις αποφάσεις του Συμβουλίου του.
Η δεύτερη αλλαγή
που θέλουμε να προτείνουμε στο θεσμικό πλαίσιο του Καλλικράτη είναι ο τρόπος εκλογής των συμβουλίων των Τοπικών
και Δημοτικών Κοινοτήτων. Σήμερα τα
Συμβούλια των Κοινοτήτων και με τον τρόπο που εκλέγονται και με τον τρόπο που
λειτουργούν είναι ουρές των παρατάξεων με ό,τι αυτό
συνεπάγεται. Προτείνουμε τα Συμβούλια
των Κοινοτήτων να εκλέγονται από λίστα
υποψηφίων σε ενιαίο ψηφοδέλτιο ξεχωριστό για κάθε Κοινότητα , όπως ακριβώς
εκλέγονται τα Διοικητικά Συμβούλια των μαζικών φορέων (πολιτιστικών συλλόγων,
αθλητικών σωματίων κ.τ.λ.) στα χωριά μας.
Με αυτόν τον τρόπο
εκλογής θα έχουμε αποδέσμευση των Τοπικών Συμβουλίων από τις στενές
παραταξιακές και κομματικές αντιλήψεις,
θα απαλλαγούν οι υποψήφιοι Δήμαρχοι από
τον μεγάλο μπελά της συγκρότησης των ψηφοδελτίων για τις Κοινότητες και πολύ
περισσότερο από την επιλογή κατάλληλων υποψηφίων που τις περισσότερες φορές
άλλοι τους επιλέγουν και τους προτείνουν και στο τέλος οι επί κεφαλής των
παρατάξεων φέρνουν την ευθύνη της επιλογής.
Το μεγάλο
πλεονέκτημα αυτής της αλλαγής θα είναι ότι ο ψηφοφόρος θα έχει ασυγκρίτως
μεγαλύτερη ευχέρεια επιλογής ανάμεσα
σε υποψηφίους που μπορεί να ανήκουν σε διαφορετικές παρατάξεις, μπορούν όμως να
βοηθήσουν τον τόπο. Είναι ένας τρόπος για το βάθεμα της Δημοκρατίας. Στις
προηγούμενες Δημοτικές εκλογές υπήρχαν πολλές περιπτώσεις ψηφοφόρων που
συμφωνούσαν με το πρόσωπο του υποψήφιου Δημάρχου αλλά διαφωνούσαν με τα πρόσωπα
που επελέγησαν να εκπροσωπήσουν το χωριό τους ή και αντίστροφα . Με την αλλαγή
που προτείνουμε αυτά τα διλλήματα τελειώνουν. Οι παρατάξεις πρέπει να έχουν υπ΄
όψιν τους ότι ικανούς, έντιμους και πρόθυμους να
προσφέρουν στον τόπο έχουν όλοι οι πολιτικοί χώροι και θα πρέπει να δώσουμε την
δυνατότητα στους πολίτες να τους αναδείξουν για το καλό του τόπου.
Καλούμε λοιπόν τον Δήμαρχο Ζίτσας, που έχω την εντύπωση ότι
συμφωνεί με τις αλλαγές που προτείνουμε , να φέρει το θέμα στο Δημοτικό
Συμβούλιο και ως Αντιπρόεδρος της ΠΕΔ (Περιφερειακής Ένωσης Δήμων) να το προωθήσει στην ΚΕΔΕ ώστε
να υπάρξει αντίδραση τώρα και στις επόμενες εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
να πάμε με καινούριο θεσμικό πλαίσιο.
Κώστας Καραμπίνας, Δημοτικός Σύμβουλος Συμμαχίας Πολιτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου